14-dagentermijn
Wanneer je een product in de winkel hebt gekocht, hangt de bedenktijd af van de voorwaarden die de winkel stelt. Wanneer je iets online of aan de deur hebt gekocht, heb je altijd recht op een bedenktijd van veertien dagen. Wanneer die lieve jongen aan de deur je niet wijst op de veertien dagen bedenktijd, wordt deze automatisch verlengd naar een jaar.
Garantie tot de deur
Wanneer je het product toch besluit te houden geldt: een consument heeft recht op een goed product. Het recht op een goed product wordt de wettelijke garantie genoemd. De wet beschermt de koper hierbij. Van belang is dat een product een verwachte levensduur heeft. Wanneer een product voor het einde van die verwachte levensduur kapot gaat, is het product volgens de wet geen goed product en kun je teruggaan naar de winkel. De wettelijke garantie gaat ver, maar kent ook grenzen. Je hebt vast weleens het (broodje aap) verhaal gehoord van de vrouw die haar kat in de magnetron zette en vervolgens geld eiste van de magnetronfabrikant? Naast het feit dat in dit voorbeeld sprake is van dierenmishandeling, wordt normaal gebruik van producten verwacht. Daarvan is bij een kat in de magnetron geen sprake, wettelijke garantie is in dit geval dus niet aan de orde.
Niet goed, geen geld terug?!
Wanneer je product op basis van het bovenstaande niet goed is, heb je recht op gratis reparatie of een vervangend product. Dit geldt zelfs wanneer op de doos staat dat je geen garantie hebt op dit product. Het kan zijn dat de verkoper of fabrikant jouw product niet kan repareren of je geen vervangend product mee kan geven. Je hebt dan recht op teruggave van het aankoopbedrag. Let op, je hebt hierbij recht op teruggave van jouw aankoopbedrag in de vorm van geld. Je hoeft geen genoegen te nemen met een tegoedbon.
Vrouwen en kinderen eerst
Een consument die een product koopt wordt door de wet beschermd bij de koop. Dit omdat de wet de koper ziet als een ‘zwakkere partij’. Wanneer binnen zes maanden na aankoop van het product iets mis blijkt te zijn met het product, moet de verkoper bewijzen dat dit jouw schuld is. Wanneer de termijn van zes maanden voorbij is, zal je zélf moeten bewijzen waarom het niet aan jou ligt dat het product niet meer naar behoren werkt. Dus, wie is aansprakelijk?
Bijkopen van garantie? Zonde van je geld!
Veel bedrijven of verkopers stunten met het bijkopen van garantie. Op basis van wat hierboven is besproken is het bijkopen van garantie meestal niet nodig. Sterker nog, het is zelfs zonde van je geld. Vaak is het zo dat je bij de aankoop van je product twee jaar garantie kunt bijkopen, waar de standaardgarantie van het bedrijf een jaar is. De wet beschermt je voor ondeugdelijke producten, en garandeert je dat het product zijn verwachte levensduur mee moet gaan. De wet garandeert je de levensduur van het product, die vaak langer dan één of twee jaar is. Vraag dus altijd bij de verkoper of de fabriek wat de verwachte levensduur van het product is.
Gouden ticket
Het is handig als je, wanneer je aanklopt bij de verkoper of fabrikant, nog kunt bewijzen dat de retourtermijn of de verwachte levensduur van het product nog niet is verlopen. Bewaar daarom altijd je bonnetje! Zo kan het bonnetje van een koelkast, die er voor het einde van zijn levensduur al mee ophoudt, je al snel €400,- opleveren.
En nu in de praktijk
De wettelijke garantie geldt áltijd. Wanneer je nu denkt, ja, maar die broek die ik bij dat leuke boetiekje hebt gekocht, daar geldt het zeker niet voor: ook in dat geval kun je terug naar het boetiekje of contact opnemen met het boetiekje en een vervangend product, een reparatie of zelfs je geld terugverwachten.
Bij andere producten geldt het advies: neem bij een gebrekkig product contact op met de verkoper of de fabriek. Echter, wanneer het gaat om grote bedragen, auto’s of misschien zelfs een huis, is een advocaat geen slecht idee.