Plaats direct je vraag
Wat is dropshipping?
‘Dropshippen’ is wanneer een verkoper (vaak een webshop) de producten rechtstreeks van de leverancier naar de klant laat sturen. De ‘dropshipper’ handelt zodoende louter als een tussenpersoon. Deze partij hoeft geen voorraad aan te houden en kan zo flink geld besparen. Vaak koopt de dropshipper producten voor een zeer lage prijs in bij een groothandel uit het buitenland (vaak China), waarna het product tegen een veel hogere prijs aan de klant wordt verkocht. Op die manier kan de dropshipper, zonder al te veel handelingen en zonder personeel, relatief snel geld verdienen. Om deze reden trekt het veel mensen aan om te beginnen met ondernemen. Toch zitten hier, zoals je hier verder zal lezen, wel wat risico’s aan verbonden.
De dropshipper is aansprakelijk en verantwoordelijk voor het product
Hoewel de dropshipper slechts een tussenschakel is en het product dat naar de klant verzonden wordt niet ziet, is deze partij er wel juridisch verantwoordelijk en aansprakelijk voor. Voor het dropshippen gelden gewoon dezelfde regels als voor partijen die vanuit hun eigen voorraad producten verkopen. Dit brengt een hoop verplichtingen met zich mee.
De dropshipper is zodoende verantwoordelijk voor een goede levering van het product, en dit is precies waar het bij deze manier van verkopen vaak misgaat. Het is namelijk de leverancier die levert en de dropshipper heeft daar geen invloed op. Zeker als de leverancier een partij is in een ver land, kan dit complicaties met zich meebrengen. Er kan namelijk een hoop gebeuren waardoor de levering vertraagd wordt, hier heeft de dropshipper geen invloed op. Hierom is het van groot belang om van tevoren duidelijke afspraken te maken met de leverancier over de levering. Spreek bijvoorbeeld af met welke transporteur het product wordt verzonden, wat de levertermijn is en wat er dient te gebeuren als het product onderweg beschadigd wordt. Vergeet ook vooral niet om de levertijden duidelijk te vermelden aan de consument. Bij dropshippen duurt het vaak relatief lang voordat het product bij de klant terecht komt, dus de klant moet hier van tevoren goed over worden geïnformeerd.
Wil je gaan dropshippen en heb je hulp nodig met de contractuele afspraken met een potentiële leverancier? Een advocaat kan je hierbij helpen. Deze weet precies welke aspecten er vastgelegd moeten worden in de overeenkomst.
Dropshippen en inbreuk op intellectuele eigendomsrechten
Iets anders waar de dropshipper goed op moet letten, is dat er geen intellectuele eigendomsrechten worden geschonden. Nogmaals, de dropshipper is verantwoordelijk voor het product wat bij de klant belandt. Daarom mogen er ook absoluut geen namaakproducten worden verkocht. Degene die dit wel doet, maakt inbreuk op het bijvoorbeeld het merkenrecht of modellenrecht van een ander. Een merkhouder kan de dropshipper dan aansprakelijk stellen, hetgeen kan leiden tot een fikse schadevergoeding.
De dropshipper weet nooit helemaal zeker dat de leverancier geen namaakproducten opstuurt. Om die reden is het essentieel om met de leverancier contractueel een garantie vast te stellen dat er geen producten worden verstuurd die inbreuk maken op een intellectueel eigendomsrecht van een ander. Ook is het verstandig om vast te leggen wat de gevolgen zijn, mocht de leverancier zich niet houden aan deze garantie (denk hierbij aan een boete). Daarnaast moet ook worden afgesproken dat de dropshipper geen intellectuele eigendomsrechten van de leverancier schaadt, wanneer eerstgenoemde foto’s van de producten op zijn of haar site wil plaatsen bijvoorbeeld.
Wil je meer weten over met welke intellectuele eigendomsrechten je rekening moet houden bij het dropshippen? Of heb je een juridisch geschil omdat je namaakproducten hebt verkocht? Dan doe je er goed aan om je te laten koppelen aan een advocaat gespecialiseerd in het intellectuele eigendomsrecht.
Het herroepingsrecht van de klant
De klant heeft er in principe niets mee te maken dat hij of zij een product heeft gekocht dat via dropshipping is geleverd. Deze heeft dan ook gewoon dezelfde consumentenrechten als bij een ‘normale’ rechtstreekse bij een fabrikant of producent. Vooral het recht op herroeping is hier een belangrijk onderdeel van. Het herroepingsrecht houdt in dat de klant na ontvangst 14 dagen de tijd heeft om zich te bedenken en de aankoop te retourneren. De webwinkel moet dan ook 14 dagen na de herroeping het bedrag terugstorten, wat de reden voor het retourneren ook is. Voor bepaalde producten geldt er een uitzondering op het herroepingsrecht. Denk hier bijvoorbeeld aan op maat gemaakte producten of zaken die niet geretourneerd kunnen worden om hygiënisch redenen.
Voorbeeld
Veerle heeft via een webwinkel die doet aan dropshipping een speaker gekocht. Een week na ontvangst bedenkt ze zich; ze heeft namelijk in een elektronicawinkel een betere gezien die ze liever wil. De webwinkel deelt haar mede dat ze geen producten retour nemen, omdat hun leverancier dit ook niet doet. Veerle hoeft dit niet te accepteren. Zij heeft namelijk als consument een herroepingsrecht, ook bij dropshipping.
Het is niet lastig voor te stellen dat er wat haken en ogen zitten aan het retourneren van een product na dropshipping. De webwinkel moet dan producten terugnemen die hij of zij nooit in bezit heeft gehad. Zelfs wanneer de (buitenlandse) leverancier zelf geen producten retour neemt, moet de dropshipper dit wel doen. Het risico is dat deze dan komt te zitten met allemaal producten komt te zitten, terwijl juist het aantrekkelijke aan dropshipping is om geen voorraad te hebben. Maak daarom ook over dit punt goede afspraken met een leverancier.
Dropshipping en garantie
Klanten die bepaalde waren kopen, hebben recht op garantie. Als een product het niet (goed) doet of als het niet voldoet aan de omschrijving op de site, kan de consument het laten repareren of vervangen. Uit Europese regelgeving volgt dat de klant dit tot wel twee jaar na aankoop kan eisen. Hier moet de dropshipper dus goed op voorbereid zijn. Dit kan wederom door goede afspraken te maken met de leverancier wat betreft garantie. Maar zelfs als de leverancier geen producten terugneemt, moet de dropshipper dit toch doen. Deze kan dan zelf de producten retour nemen en bijvoorbeeld een nieuwe bestellen bij de leverancier. Hierdoor is het voor de dropshipper toch verstandig om een opslagruimte te hebben voor de geretourneerde producten.
Hoe een advocaat de dropshipper én de consument van dienst kan zijn
Het moge duidelijk zijn dat de dropshipper goed op de hoogte moet zijn van de juridische regels met betrekking tot de verkoop van de producten. Er kunnen namelijk een hoop complicaties ontstaan in het proces en de consument heeft een sterke juridische positie. Een advocaat kan helpen met het samenstellen van goede en complete contracten met leveranciers, om zo problemen te voorkomen. Als het aankomt op een juridisch proces, omdat er bijvoorbeeld namaakproducten zijn verkocht, is een advocaat onmisbaar om de schade beperkt te houden.
Ben je als consument benadeeld door een webwinkel die doet aan dropshipping? Ook dan kan een advocaat verdere acties ondernemen, zodat je krijgt waar je recht op hebt.
Neem dus contact met ons op en wij koppelen je binnen een dag aan een ervaren advocaat.