1. Een autorijbewijs is niet voldoende!
Voor veel (langzamere) bootjes geldt dat je geen vaarbewijs nodig hebt om ze te kunnen besturen. Wanneer je boot echter 20 km p/u of sneller gaat, of je boot een lengte van meer dan vijftien meter heeft, geldt de plicht voor een vaarbewijs. Dit vaarbewijs wordt pas afgegeven vanaf een leeftijd van achttien jaar.
2. Rechts gaat voor, ook op het water
Wanneer je gaat varen word je geacht de verkeersregels te kennen. Vaar jij een andere boot aan omdat je niet bekend bent met de verkeersregels of –tekens? Dan ben jij aansprakelijk. De verschillende verkeerstekens geven bijvoorbeeld aan dat een verbod geldt om aan te meren, om te ankeren, dat er een begrenzing geldt waar je niet buiten mag varen of dat een bepaalde vaarroute verboden is voor kleine boten. Vooral die laatste is van belang als je een pleziervaartje wil maken met een groep vrienden op een sloepje. Check voor dat je het water op gaat dus altijd de vaarregels.
3. Je hebt werkpaarden en luxepaarden
De luxepaarden zitten op de sloepjes en de werkpaarden op de grote vrachtschepen. Niets mis mee, maar wel iets om in de gaten te houden. Wanneer je een vrachtschip ziet moet je deze voorrang geven. Doe je dit niet en veroorzaak je schade, dan is dit voor jouw eigen rekening.
4. Meer blauw op het water
Wanneer je met je vrienden op de Friese meren of door de Amsterdamse grachten vaart is dit natuurlijk met een reden, namelijk plezier maken. En bij plezier hoort in veel gevallen een gezellig drankje. Op het water zijn echter, net als op de weg, strenge regels voor alcoholgebruik. Een dronken schipper kan namelijk schade, of nog erger, persoonlijk leed veroorzaken. Ook op het water is de politie actief en deelt stevige boetes uit. Alcoholovertredingen van meer dan 0,51 promille leiden zelfs altijd tot een dagvaarding.
Lees ook: Rijbewijs ingevorderd na rijden met teveel alcohol?
5. Snelheidsduivel
Veel schippers gaat het er niet om zo snel mogelijk van A naar B te komen, maar toch kan het soms leuk zijn om even een tandje bij te zetten qua snelheid. Zorg ervoor dat je dit alleen op de plaatsen doet waar dit toegestaan is. Dit is vaak aangegeven door borden. Ga je te snel? Dan gaat dit in de kosten lopen. Ook voor de waterskiërs geldt: doe dit alleen op plaatsen waar dit toegestaan is. Waterskiën in een gebied waar dit verboden is kost al snel € 230,-.
6. Overlast
Mensen die aan het water wonen, wonen hier vaak voor hun rust. Zorg ervoor dat ze van die rust kunnen genieten. Je mag dus niet teveel lawaai maken. Dit geldt voor de muziekinstallatie die misschien in je boot zit, maar ook voor het lawaai die de motor van je boot maakt. Maakt je boot veel lawaai wanneer je op de maximale snelheid zit? Dan zal je toch echt een paar km p/u langzamer moeten gaan varen. De politie mag namelijk boetes uitdelen voor overlast.
Het lijkt misschien vervelend al die regels, maar ze zijn er in de eerste plaats om jouw veiligheid te verzekeren. Aangezien de vaarwegen geen lijnen kennen waar je weghelft verzekerd wordt en de vrachtschepen de kleine plezierbootjes vaak niet kunnen zien, is het van belang dat de vaarregels in acht worden genomen. Heb je toch schade veroorzaakt op het water of heeft iemand jou schade aangericht? Dan kan een advocaat je helpen.