• 088 - 833 88 88
  • Gratis en vrijblijvende intake
  • 7 dagen per week 08:00 - 22:00

Parallelhandel: wanneer een merkinbreuk?

Parallelhandel: wanneer een merkinbreuk?

Het lijkt natuurlijk voordelig als merkproducten voor een lage prijs verkocht kunnen worden. Echter, dit is eigenlijk niet de bedoeling. Een lage prijs is vaak het gevolg van handel op de grijze markt, ook wel parallelhandel genoemd. In veel gevallen ontstaat door parallelhandel een merkinbreuk, wat tot een rechtsprocedure kan leiden. In deze blog zal daarom worden uitgelegd wat wel en niet mag bij parallelhandel en hoe een advocaat kan helpen als je hiermee te maken hebt.

Parallelhandel: wanneer een merkinbreuk?

Plaats direct je vraag

Wat is parallelhandel?

Bij parallelhandel worden producten geïmporteerd zonder dat hiervoor toestemming is gegeven door de merkhouder van de producten. Dit betekent dat de producten die worden verhandeld zelf wel legaal zijn, maar dat de handel niet is geautoriseerd. Dit wordt ook wel aangeduid als de grijze markt of nevenimport. Parallelhandel moet dus worden onderscheiden van handel op de zwarte markt, waarbij de producten die worden verhandeld zelf illegaal zijn.

Het probleem van parallelhandel is dat de merkhouder van de producten geen toestemming heeft gegeven om de producten op deze wijze te verhandelen of te verkopen. De producten worden bovendien vaak op een andere markt verkocht dan de markt waarvoor zij eigenlijk bestemd waren. Parallelhandel komt veel voor binnen de Retail.

Voorbeeld
Een grote drogisterijketen wil graag voor een lage prijs een grote hoeveelheid aan merkproducten kopen. Hierdoor kan zij namelijk aan haar klanten merkproducten aanbieden, zonder dat de consumenten hier een hele hoge prijs voor hoeven te betalen. Zij heeft contact met verschillende tussenhandelaren.

Een fabrikant waarmee de tussenhandelaar samenwerkt heeft veel restproducten over waar zij graag vanaf wil. Om deze reden wil zij de producten voor een veel lagere prijs aanbieden aan de drogisterijketen. Dit is voor zowel de fabrikant als de drogisterij voordelig, nu zij de producten voor een  lage prijs kan verkopen. Echter, hierdoor worden de producten niet goed en niet op de juiste markt verhandeld. Er is dan ook sprake van parallelhandel.

Wanneer is er sprake van een merkinbreuk?

Hoewel parallelhandel voor consumenten voordelig kan zijn aangezien deze consumenten hierdoor producten voor een lage prijs kunnen kopen, is parallelhandel niet altijd wenselijk en in sommige gevallen zelfs verboden. Dit houdt verband met de rechten die een merkhouder van een merkproduct heeft. Een merkhouder bezit namelijk het merkenrecht. Door parallelhandel kan dan een merkinbreuk optreden. Voor de handel in de EU zijn duidelijke regelingen opgesteld voor dit merkenrecht en de mogelijkheden tot verdere handel.

Uit de regeling over het merkenrecht volgt dat een merkhouder zijn producten zelf als eerst op de markt mag brengen. Een merkhouder heeft dus het exclusieve recht om zijn product te verhandelen. Onder dit exclusieve recht valt ook de import en verdere verhandeling van de producten. Dit betekent dat er dus ook een merkinbreuk kan optreden als producten niet op de juiste wijze worden verhandeld door tussenhandelaren. Dit is het geval bij parallelhandel. Immers, bij deze grijze markt worden producten verhandeld en op de markt gebracht zonder dat de merkhouder hiervoor toestemming heeft gegeven aan de handelaar.

Voorbeeld
De merkhouder van een luxe parfum wil dat dit parfum een exclusief product blijft. Om deze reden wil zij dat haar producten alleen op de markt gebracht verhandeld kunnen worden door een groep exclusieve distributeurs. Zij heeft dan ook verschillende voorwaarden opgesteld en bovendien zijn er duidelijke afspraken gemaakt over de prijs.

Nu de producten bij andere tussenhandelaren terecht zijn gekomen die niet aan deze voorwaarden zijn gebonden, worden de producten voor een andere prijs en op een andere markt verhandeld. Er wordt hierdoor een inbreuk gemaakt op het merkenrecht.

In het geval dat er een merkbreuk optreedt, kan het handig zijn of zelfs noodzakelijk zijn om een advocaat in te schakelen die specialistische kennis heeft van het intellectueel eigendomsrecht.

Wat zijn de gevolgen van parallelhandel?

Naast dat er door parallelhandel een inbreuk gemaakt kan worden op het merkenrecht van de merkhouder, is parallelhandel ook vervelend voor de tussenhandelaren die afspraken hebben gemaakt met de merkhouder en dus wel met toestemming handelen. Deze tussenhandelaren hebben namelijk een distributieovereenkomst gesloten met de merkhouder, waarin duidelijke voorwaarden zijn opgenomen en bovendien afspraken zijn gemaakt over de prijs. Dit wordt gedaan om het product exclusief te kunnen houden.

Op het moment dat er parallelhandel plaatsvindt, ontstaat er nieuwe concurrentie voor deze distributeurs. Zij moeten namelijk gaan concurreren met handelaren die de producten voor een veel lagere prijs en op andere markten kunnen aanbieden. Hoewel dit voor de consument voordelig is, hebben de handelaren hier veel nadeel van nu zij niet goed mee kunnen in deze concurrentie. Dit kan dan ook leiden tot conflicten of zelfs een rechtszaak. Zit jij in zo’n situatie? Neem in dat geval contact op met een specialist!

Hoe kan een advocaat helpen bij parallelhandel?

Dreigt er een conflict naar aanleiding van parallelhandel? Heb je zelf mogelijk een inbreuk gemaakt of een merkenrecht of heb je producten gekocht die mogelijk via parallelhandel zijn geïmporteerd en ben je op zoek naar een advocaat die jou kan helpen of advies kan geven? Of heb je nog vragen na het lezen van deze blog? Neem in dat geval contact met ons op! Wij bij advocaatzoeken.nl kunnen helpen met het vinden van een geschikte en deskundige advocaat.

Plaats direct je vraag