Met gevaar voor eigen leven
We hebben waarschijnlijk allemaal het filmpje van een passagier die met bruut geweld uit een vliegtuig gesleurd wordt, gezien. Alleen maar omdat het vliegtuig overboekt was. United Airlines, de vliegtuigmaatschappij die de passagier het vliegtuig uitgezet heeft, had meer tickets verkocht dan het vliegtuig stoelen kende. De passagier had alle recht om boos te zijn, want in zijn geval is er sprake van een consumentenrechtelijk probleem. Hoe de man behandeld was schrikt misschien af, maar je hoeft niet zomaar akkoord te gaan met het aanbod van de vliegmaatschappij. De man had een ticket gekocht en hiervoor betaald. Er is sprake van koop en doordat de man niet gekregen heeft wat hij gekocht heeft, is er sprake van wanprestatie van de vliegmaatschappij.
Vlucht gemist
Het lijkt misschien raar, maar dit gebeurt vaker. Luchtvaartmaatschappijen verkopen vaak meer tickets dan plaatsen zijn in het vliegtuig, omdat veel mensen uiteindelijk toch niet het vliegtuig instappen. Hierbij is vaak sprake van een bedrijf dat tickets inkoopt maar dat niet alle werknemers uiteindelijk meegaan, of iemand zijn/haar vlucht mist.
Overboeking
Wanneer meer mensen komen opdagen op hun vlucht dan de vliegtuigmaatschappij eerst voor ogen had, is sprake van overboeking en mogen mensen niet mee op hun vlucht. Wanneer jij een vliegticket hebt gekocht en je bij het inchecken hoort dat het vliegtuig vol zit en je niet mee mag, is sprake van instapweigering. Dit mag echter niet zomaar gebeuren.
Vrijwilligers gezocht!
Wanneer een vlucht overboekt is moet een luchtvaartmaatschappij eerst op zoek naar vrijwilligers die, in ruil voor een schadevergoeding, een vlucht later willen pakken. Wanneer niet genoeg mensen vrijwillig een latere vlucht willen pakken kan de vliegtuigmaatschappij besluiten om bepaalde reizigers weigeren.
Verstand inpraten
De passagier die met bruut geweld door United Airlines het vliegtuig uit gesleurd is, was een arts en moest de dag erna per se op plaats van bestemming zijn. Het was daarom echt een zaak van leven of dood. Nadat de passagier in gesprek was gegaan met de vliegmaatschappij kreeg hij uiteindelijk toch nog zijn plaats terug. Pak jij binnenkort het vliegtuig voor je werk en is het heel belangrijk dat jij snel op plaats van bestemming komt? Dan kun je dit aangeven bij de vluchtmaatschappij wanneer je geweigerd wordt. Wil de vluchtmaatschappij niet meewerken? Sla dan in ieder geval het nummer van advocaatzoeken.nl op in je telefoon, zodat een van onze advocaten misschien nog wat verstand bij de vluchtmaatschappij medewerkers in kan praten.
De reismaatschappij Delta Airlines wilde situaties zoals hiervoor besproken, bij United Airlines voorkomen en biedt nu passagiers die vrijwillig hun stoel afstaan bij overboekte vluchten een vergoeding aan van maximaal 9373 euro (9500 Amerikaanse dollar). De reismaatschappij is hier erg in gestegen. Voorheen kregen geweigerde reizigers bij een overboekte vlucht slechts 1271 euro (1350 dollar) (bron: APN, 2017).
Wachtend rijk worden
Word je uiteindelijk geweigerd, of bied jij je aan als vrijwilliger, dan heb je recht op een fikse schadevergoeding. Niet elke airline biedt zo’n hoge vergoeding als de luchtvaartmaatschappij hierboven vermeld, maar airlines zijn verplicht een bepaalde vergoeding te geven. Hierbij kun je denken aan een schadevergoeding van minstens 250 euro bij een vertraagde vlucht tot 1500 km en zelfs een minimale schadevergoeding van 600 euro bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km.
Voucher
Ben je geweigerd bij het inchecken of heb jij jezelf aangeboden als vrijwilliger, dan heb je recht op een schadevergoeding. Je hoeft hierbij geen genoegen te nemen met een voucher. Vouchers zijn vaak moeilijk om in te wisselen en zijn vaak ook beperkt geldig. Let op: maak ook een dossier aan met alle informatie die je hebt. Bijvoorbeeld een verklaring van de vliegmaatschappij en bonnetjes van de kosten die je hebt moeten maken doordat je het vliegtuig hebt gemist. Wil de vliegmaatschappij je deze schadevergoeding niet betalen, neem dan een advocaat in de arm. Een advocaat gespecialiseerd in het consumentenrecht kan er tezamen met jou voor zorgen dat je jouw schadevergoeding krijgt.
Heb je problemen met je vliegmaatschappij omdat je jouw vlucht hebt gemist maar geen of niet genoeg schadevergoeding krijgt?