Ontevreden klant?
Het is belangrijk om erachter te komen waarom een klant niet betaalt. Het kan namelijk zijn dat hij of zij niet tevreden is. In dat geval is het zaak om te kijken of je dit kan oplossen en zo de ontevredenheid kan wegnemen bij de klant. Zo creëer je een win-win situatie: de klant is tevreden over het afgeleverde werk en je factuur wordt betaald.
Wat te doen met wanbetalers?
De beste manier om een klant te laten betalen is afhankelijk van de reden waarom een klant niet betaalt en de relatie met de klant. In principe kan je er vaak zelf uitkomen op het moment dat een klant niet betaalt, maar in moeilijke situaties adviseren we je om een gespecialiseerde advocaat in te schakelen voor advies over de juiste strategie om te krijgen waar jij recht op hebt.
Opschorten werkzaamheden?
Opschorting van je werkzaamheden is een goede manier om te voorkomen dat je als bedrijf nog meer kosten maakt die naar alle waarschijnlijkheid niet betaald worden. Daarnaast is het een stok achter te deur voor de klant om te betalen, omdat hij anders half werk afgeleverd krijgt waar hij vaak weinig tot niks aan heeft. Maar let goed op met het zomaar opschorten van je werkzaamheden; als achteraf blijkt dat je niet rechtsgeldig hebt opgeschort dan kan de klant je hiervoor aansprakelijk stellen. Vraag dus eerst advies van een gespecialiseerde advocaat alvorens je overgaat tot daadwerkelijke opschorting.
Een incassobureau inschakelen, wat kost dat?
Helaas is het niet altijd zinvol om een incassobureau op een wanbetaler af te sturen. Een incassobureau kost overigens ook geld, waardoor dit soms niet opweegt tegen de kosten van de vordering die je hebt op de klant die niet betaalt. In principe is het kostentechnisch zinloos om een incassobureau in te schakelen voor een vordering lager dan 1500 euro. Maar in veel gevallen gaat het om hoge vorderingen en is het dus zeker zinvol om hulp van een incassobureau in te schakelen. Ook een advocaat inschakelen is dan vaak een slimme zet en op het moment dat de vordering hoger dan 25.000 euro is moet een advocaat zelfs verplicht worden ingeschakeld.
Welke stappen onderneem ik bij wanbetaling?
Opgesomd zijn er een aantal stappen die je kan ondernemen bij een onbetaalde factuur:
- Benader je klant en probeer inzicht te krijgen in de reden van wanbetaling;
- Stuur een officiële aanmaning waarin je een verzoek tot betaling doet;
- Schakel, wanneer een klant nog steeds weigert te betalen, een incassobureau in en win advies in van een advocaat.
Heb je een klant die weigert te betalen en weet je niet wat je het beste kunt doen?