Lees ook: Vlucht overboekt? Hier heb je recht op!
Instapweigering
Een vliegtuigmaatschappij mag in sommige gevallen passagiers weigeren. Een passagier heeft echter een vliegticket gekocht, waarbij sprake is van koop, en mag dus niet zomaar geweigerd worden door de vliegmaatschappij. Sprake moet zijn van een goede reden. Het weigeren van de passagier houdt namelijk in dat de passagier niet krijgt waar hij voor betaald heeft – een plaats in het vliegtuig. De airline pleegt dan wanprestatie en moet de passagier schadevergoeding betalen.
Fit to fly
Een vliegtuigmaatschappij mag passagiers weigeren wanneer passagiers een gevaar voor andere passagiers kan opleveren. Hiervan kan bijvoorbeeld sprake zijn wanneer een passagier gezondheidsproblemen heeft. Deze gezondheidsproblemen kunnen vervelend zijn voor medepassagiers omdat zij bijvoorbeeld, wanneer sprake is besmettelijkheid van de gezondheidsproblemen, ook ziek kunnen worden. De gezondheidsproblemen kunnen echter ook vervelend zijn omdat ze veel tijd en geld kosten. Wanneer iemand zodanig ernstige gezondheidsproblemen heeft dat een tussenstop gemaakt moet worden, kost dit een vliegmaatschappij geld, tijd en loopt de maatschappij hiermee veel risico. Check voor vertrek altijd even de reglementen van de vliegmaatschappijen. Ben jij bijvoorbeeld hoogzwanger, dan kunnen vliegmaatschappijen je weigeren. Sommige maatschappijen accepteren zwangere vrouwen tot 36 weken, mits zij een verklaring hebben waar aangegeven wordt dat zij fit genoeg zijn om te vliegen. Sommige airlines weigeren echter zwangere vrouwen al vanaf 28 weken.
Een paar zonnebankjes nodig
In 2015 kreeg een 14-jarig Schots meisje te horen dat ze te bleek was om te vliegen. Het personeel vond dat ze er ziek uit zag en eiste dat ze een verklaring van de dokter kon overhandigen om aan te tonen dat ze fit genoeg was om te vliegen. De vader probeerde het personeel nog over te halen door aan te geven dat het meisje Schots is en dat Schotten nou eenmaal een bleke huid hebben, maar tevergeefs (bron: NU.nl, 2015).
Een bom!
Een gevaar voor andere passagiers is het ook als een verdachte passagier meegenomen wordt. Wanneer vliegmaatschappijen ook maar enige twijfel hebben bij een passagier, mogen ze die passagier al de toegang tot het vliegtuig weigeren. Ga je op reis en denk je dat het grappig is om voor de lol het woord bom te laten vallen? Dan kan het vliegtuigpersoneel er al voor kiezen om je de toegang tot het vliegtuig te ontzeggen.
Vliegen onder invloed
Het is niet geoorloofd om dronken of onder invloed van verdovende middelen het vliegtuig te betreden. Kom jij stomdronken of volledig onder invloed aangelopen om in te checken, dan kan het vliegtuigpersoneel ervoor kiezen om jou aan de grond te laten staan.
Trumps inreisverbod
Tenslotte kunnen landen ook nog aangeven dat zij geen passagiers uit bepaalde landen willen hebben of dat bepaalde mensen het land niet uit mogen. Zo’n inreisverbod wordt soms afgekondigd na een terroristische aanslag, maar is bijvoorbeeld ook door de Amerikaanse president Trump afgekondigd. Trump wil bijvoorbeeld geen mensen in Amerika afkomstig uit zes islamitische landen. KLM heeft als gevolg daarvan passagiers moeten weigeren (bron: Telegraaf, 2017).
Vliegtuigmaatschappijen kunnen in hun reglement ook nog aanvullende regels stellen. United Airlines heeft bijvoorbeeld in hun reglement staan dat hun passagiers gepaste kleding moeten dragen. Als gevolg hiervan werd een groepje vrouwen in leggings geweigerd (bron: Welingelichte Kringen, 2017). Dit is te vergaand en in zo’n geval kan je schadevergoeding vragen.
Recht op je geld!
Het bovenstaande kan natuurlijk allemaal een misverstand zijn geweest. En dan is het vervelend als jij een aantal uur hebt moeten wachten op je vlucht waardoor je nu een halve (of zelfs hele) vakantiedag mist. Dan heb je recht op schadevergoeding.
Klaagmuur
Wanneer na het lezen van de reglementen van de luchtvaartmaatschappij blijkt dat je recht op schadevergoeding hebt, kun je een claim indienen. In de reglementen van de luchtvaartmaatschappij kan bijvoorbeeld staan dat je bij een bepaalde vertragingstijd een bepaald bedrag aan schadevergoeding krijgt. Wanneer de luchtvaartmaatschappij je claim afwijst kun je een klacht indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Zij bekijken dan of jouw klacht gegrond is. Wanneer zij vinden dat jouw klacht terecht is geven zij dit aan bij de luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartmaatschappij zal jou vervolgens een vergoeding aanbieden. Biedt de luchtvaartmaatschappij jou nog steeds geen schadevergoeding aan? Dan kan de ILT een boete opleggen aan de luchtvaartmaatschappij. Om ervoor te zorgen dat je claim goed opgebouwd is en je klacht gegrond, kun je het best je klacht laten opstellen door een advocaat. Een advocaat weet precies welke kant hij de klacht op moet formuleren om het meeste resultaat te behalen.
Ben jij geweigerd bij het vliegtuig, dan heb je in veel gevallen recht op schadevergoeding. Een advocaat gespecialiseerd in het consumentenrecht kan je helpen je schade te verhalen op de luchtvaartmaatschappij.