• 088 - 833 88 88
  • Gratis en vrijblijvende intake
  • 7 dagen per week 08:00 - 22:00

Zo krijg je jouw verzekeringsclaim uitbetaald!

Zo krijg je jouw verzekeringsclaim uitbetaald!

Zo krijg je jouw verzekeringsclaim uitbetaald!

De kleine lettertjes

Als je verzekerd bent, ook al is het voor brand-, reis- of diefstalschade, ga je ervan uit dat je na een belletje, het doorsturen van wat formulieren of het eventueel doen van aangifte, je schadeclaim op je rekening kan verwachten. In sommige gevallen is dit niet zo. De verzekeraar zal elk randje en elk klein lettertje opzoeken om ervoor te zorgen dat ze jou niet hoeven uit te keren. Fair? Zeker niet. Maar, komt het voor? Veel te vaak. Wij vertellen je dat je niet altijd naar je verzekeraar moet luisteren en dat de kleine lettertjes in sommige gevallen toch nog voor jou positief kunnen uitdraaien. Een advocaat kan je helpen door met de verzekeraar in gesprek te gaan of eventueel, wanneer dit nodig is, een procedure te starten tegen de verzekeraar.

Vraag gemist?

Bij het afsluiten van een verzekering moet je vaak een vragenlijst invullen. Wanneer je een vraag over het hoofd ziet of iets belangrijks vergeet te vermelden, kan dit ernstige gevolgen hebben. Sommige verzekeraars willen dan zelfs niet meer uitkeren. Dit mag niet zomaar! Voor de uitbetaling van de schade is van belang of de claim die je indient te maken heeft met de niet gemelde informatie. Een voorbeeld: heeft je partner ooit een hartinfarct gehad, maar dit niet gemeld bij de overlijdensverzekering en is je partner overleden aan kanker? Dan heb je recht op uitkering van de verzekering, aangezien de reden tot overlijden niets te maken had met de eerdere hartinfarct. Daarnaast is het ook van belang dat wanneer jij een vraag hebt gemist, de verzekeraar jou op het alsnog invullen van die vraag moet wijzen. De verzekeraar heeft een zekere onderzoeksplicht.

Blijf betalen!

Heb je schade en contact opgenomen met de verzekeraar, maar wil deze niet uitkeren? Dan is het verstandig de kleine lettertjes te lezen. Vorige maand heeft het Gerechtshof uitspraak gedaan in een zaak van een verzekeraar tegen een winkelier met brandschade. De winkelier liep 2 maanden achter met betalen en de verzekeraar stelde daarom dat de winkelier niet verzekerd was. De conclusie van het gerechtshof? Hij gaf de verzekeraar gelijk (bron: Volkskrant, 2017). Wanneer je niet betaalt, ben je niet verzekerd. Hier zitten echter strenge eisen aan! Voordat je meteen stress krijgt van die ene incasso die niet is gelukt door de verzekeraar; het moet hier gaan om meerdere malen geweigerde betalingen. In dit geval ging het om vier pogingen tot incasso. Daarnaast kan de verzekeraar de verzekering alleen stopzetten wanneer je per brief op de hoogte hiervan wordt gesteld (en een betalingstermijn van 14 dagen wordt geboden).

Verhaaltje voor het slapen gaan

Heb je een reisverzekering of bagageverzekering afgesloten en is je dure camera gestolen? Dan is het van belang dat je meteen contact opneemt met je verzekering. Ben je van jezelf een nonchalant persoon en bel je de verzekering al achteroverhangende ‘dat je camera ineens weg was en je nu je geld wilt’, dan kan je verzekeraar denken dat je te nalatig bent en niet goed je op je spullen hebt gepast. Gevolg: geen uitkering. Bel je de verzekeraar voor je claim? Onthoud dan dat je je verzekeraar niet moet laten denken dat je niet goed op je spullen hebt gepast.

Alibi

Wat je moet doen om ervoor te zorgen dat je verzekeraar moet uitkeren? Bewijs verzamelen. Hierbij kun je denken aan verklaringen van anderen, maar ook het maken van foto’s (moet alleen niet net je dure camera gestolen zijn). Bankafschriften kunnen ook van dienst zijn, wanneer je bijvoorbeeld aan de verzekeraar moet bewijzen dat die dure camera echt in jouw bezit was.

Weigert je verzekeraar uit te betalen? Neem dan een advocaat in de arm gespecialiseerd in het verzekeringsrecht. Je advocaat zal met de verzekeraar in gesprek gaan en wanneer het nodig is een procedure starten.

Klik hier voor een ervaren verzekeringsrechtadvocaat. »»