Koop op afstand
Heb je een fiets gekocht op internet maar wordt deze maar niet geleverd? Ben je opgelicht via het internet? Stort de webwinkel het geld niet terug?
Plaats opdracht
Kan je je online aankoop ontbinden als er niet geleverd wordt?
Tegenwoordig worden er ongelooflijk veel aankopen online gedaan. Door de afstand tussen koper en verkoper kan dit nog weleens voor problemen zorgen. Een aankoop online is een zogeheten koop op afstand. Met de verkoper spreek je vaak af wanneer je product geleverd zal worden. Als hij bijvoorbeeld heeft toegezegd dat het product binnen 5 werkdagen geleverd zal worden, moet je het product ook binnen 5 werkdagen ontvangen. Helaas komt het nog al eens voor dat dit niet het geval is. De verkoper kan hier een goede reden voor hebben, maar het kan ook zijn dat er iets anders aan de hand is. Het is altijd aan te raden om eerst contact te zoeken met de verkoper zelf, om er samen uit te komen. Als je geen termijn hebt afgesproken waarin het product geleverd dient te worden, geldt de wettelijke termijn van 30 dagen.
Als er een bedenktijd is gegeven bij de koop van het product, kan je sowieso ontbinden en dus kosteloos van de koop afzien. Als er geen bedenktijd is gegeven, moet je de verkoper een laatste kans geven om het product alsnog te leveren. Als hij dit nog steeds niet doet, mag je overgaan tot ontbinding van de koopovereenkomst. Als je al betaald had, moet de verkoper het geld terugstorten.
Voorbeeld
Merel heeft een laptop gekocht in de webshop Laptopzzz. Zij is op de hoogte van de bedenktermijn van 14 dagen. Merel is echter van plan om de laptop deze 14 dagen eens even goed uit te proberen. Ze neemt hem mee naar colleges van haar studie en kijkt er ’s avonds films op. Na 13 dagen besluit ze om de laptop te retourneren naar de webshop. Laptopzzz constateert duidelijke gebruikerssporen en eist dat Merel de laptop alsnog afneemt. Zij weigeren dan ook om het aankoopbedrag terug te storten. Merel kan op dit moment helemaal geen dure laptop betalen en wilde hem alleen maar gebruiken voor twee weken.
In het bovenstaande voorbeeld zie je een situatie waarin een consument te ver gaat met betrekking tot de bedenktermijn. Wanneer er duidelijke aanwijzingen zijn dat er binnen de bedenktermijn buitensporig gebruik is gemaakt van het product, mag de verkoper weigeren om het geld terug te storten en mag hij eisen dat er alsnog afname plaatsvindt van het product. Dit is echter vaak een onderwerp van discussie, omdat het erg aan interpretatie onderhevig is. Het is verstandig om met een advocaat te overleggen wat het beste is om te doen.
Wat te doen als de webwinkel je geld niet terugstort?
Het kan voorkomen dat de webwinkel je geld niet terugstort, zelfs niet na aanmanende brieven van jouw kant. Dit is erg vervelend en kan je een machteloos gevoel geven, zeker omdat de verkoper die achter de webwinkel zit op een afstand is. Wanneer zo’n situatie optreedt, kun je naar de Geschillencommissie. Dit kan alleen als de webwinkel aangesloten is bij Thuiswinkel.nl of Stichting Webshop Keurmerk. Je kunt er ook voor kiezen om een juridische procedure aan te spannen tegen de desbetreffende webshop. Daarnaast kun je aangifte doen bij de politie als je denkt dat er sprake is van oplichting. Wanneer de webshop eigenaar strafrechtelijk vervolgd wordt, kan dit jouw positie in een civiele rechtszaak versterken en kan je eerder schadevergoeding krijgen. Het is zeer aan te raden om je bij te laten staan door een goede advocaat. Op die manier kun je sneller je recht halen! De advocaten van advocaatzoeken.nl helpen je graag bij jouw specifieke casus.
Wat kun je doen als je een aankoop hebt gedaan op internet maar er wordt niet geleverd?
Een aankoop op bijvoorbeeld Marktplaat heeft andere regels dan een aankoop bij een webshop. Mensen die producten aanbieden op internet, zijn vaak particulieren en dus geen bedrijven. Er is dan geen sprake van een consumentenkoop. Bij de aankoop sluit je een koopovereenkomst met de verkoper. Als er wordt afgesproken dat de verkoper het pakketje naar jou zal verzenden en dit gebeurt niet binnen de afgesproken tijd, dient hij het betaalde geld terug te storten. De koper kan de overeenkomst dus ontbinden en vragen om schadevergoeding. Het kan natuurlijk voorkomen dat zelfs na overleg met de verkoper, hij het betaalde geld niet terugstort. Bovendien kan er ook hier sprake zijn van oplichting. Het is altijd aan te raden om hiervan aangifte te doen bij de politie. Het is verstandig om het advies van een advocaat in te winnen in zulke situaties!
Voorbeeld
Philip heeft op marktplaats een tweedehands fiets besteld van Dave. Hij heeft direct bij aankoop het bedrag overgeschreven naar het bankrekeningnummer van Dave. Ze hadden samen afgesproken dat Philip de fiets binnen 10 dagen geleverd zou krijgen. Na 11 dagen heeft Philip de fiets nog steeds niet binnen en Dave reageert ook niet meer op zijn e-mails. Philip baalt hier enorm van, want de fiets was niet goedkoop. Hij besluit om juridisch advies in te winnen. De advocaat adviseert hem om de koopovereenkomst te ontbinden en schadevergoeding te eisen.
In het bovenstaande voorbeeld ontbindt Philip de koopovereenkomst. Het kan zijn dat de verkoper hier geen gehoor aan geeft. Er bestaat dan de mogelijkheid om een juridische procedure te starten.
Wat heeft de wet geregeld over de bedenktijd bij een koop op afstand?
Als je een aankoop doet via internet of de telefoon, is dit een koop op afstand. Bij een koop op afstand geldt altijd een bedenktermijn van 14 dagen, tenzij de verkoper je niet goed heeft geïnformeerd over de bedenktijd die er voor jou geldt. De bedenktijd wordt dan verlengd met een jaar. Wanneer je binnen 14 dagen bedenkt dat je product om welke reden dan ook toch niet wilt, mag je het kosteloos retourneren. Je dient dan het aankoopbedrag terug te krijgen, inclusief eventueel betaalde verzendkosten.
Koop op afstand en advocaat
Zit je na het lezen van deze tekst nog vol vragen? Wil je bijgestaan worden door een gespecialiseerde advocaat in jouw conflict?